• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
  • اِسَّبِت ١٨ شوال ١٤٤٥
  • Saturday 27 Apr 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 218582 | تاریخ مخابره: ۱۴۰۲/۱۱/۱۴ - 12:24
تجهیز ۵۴ درصد چاه‌های نهاوند به انواع کنتور | لزوم مدیریت توامان منابع آب و مصرف برق چاه‌های کشاورزی
مدیر منابع آب شهرستان نهاوند اعلام کرد

تجهیز ۵۴ درصد چاه‌های نهاوند به انواع کنتور | لزوم مدیریت توامان منابع آب و مصرف برق چاه‌های کشاورزی

مدیر منابع آب شهرستان نهاوند با اشاره به اینکه ۵۴ درصد چاه‌های مجاز در شهرستان نهاوند به انواع کنتور مجهز شده‌اند، گفت: شرکت آب منطقه‌ای و برق موظفند نسبت به اجرای شیوه‌نامه مدیریت توأمان منابع آب و مصرف برق چاه‌های کشاورزی اقدام کنند.

علی فلک‌الدین، مدیر منابع آب شهرستان نهاوند با بیان اینکه تعداد چاه‌های مجاز شهرستان نهاوند هزار و ۱۰۰ حلقه است، اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۴۰ حلقه چاه غیرمجاز در نقاط مختلف شهرستان مسدود شده است.

 

فلک‌الدین با اشاره به اینکه عمق انسداد این تعداد چاه غیرمجاز مسدود شده به میزان ۷۴۷ متر است، بیان کرد: با انسداد این تعداد چاه از برداشت غیرقانونی ۳۰۸ هزار و ۸۵۱ مترمکعب آب در سال جلوگیری شده است.

 

وی تصریح کرد: در راستای اجرای مصوبات هیئت وزیران و جزء بند «ز» ماده ۲۹ قانون توزیع عادلانه آب و همچنین ماده ۷ آیین‌نامه اجرایی بهینه‌سازی مصرف آب کشاورزی و با هدف مدیریت توأمان آب و مصرف برق در چاه‌های کشاورزی، شرکت‌های توزیع برق و آب‌های منطقه‌ای، مکلفند نسبت به اجرای شیوه‌نامه مدیریت توأمان منابع آب و مصرف برق چاه‌های کشاورزی اقدام نمایند.

 

این مقام مسئول با بیان اینکه بر اساس این شیوه‌‌نامه‌ مبنای محاسبه، برداشت حجم مجاز آب مندرج در پروانه بهره‌برداری چاه کشاورزی است، خاطرنشان کرد: به استناد ماده ۱۲ قانون توزیع عادلانه آب مالکان پروانه بهره‌برداری طبق قانون جهت محاسبه حجم آب برداشتی، می‌بایست کنتور هوشمند بر روی چاه‌های خود نصب کنند.

 

مدیر منابع آب شهرستان نهاوند با تاکید بر اینکه بر این اساس آب‌بها چاه‌های فاقد کنتور با جریمه دو برابری محاسبه می‌شود، عنوان کرد: همچنین بها برق مصرفی با جریمه محاسبه خواهد شد.

 

فلک‌الدین با اشاره به اینکه طی سال جاری انواع کنتور در ۵۰ حلقه چاه این شهرستان نصب شده است، گفت: در مجموع حدود ۶۰۰ حلقه، معادل ۵۴ درصد چاه‌های مجاز در شهرستان نهاوند به انواع کنتور مجهز شده است.

 

وی با تاکید بر اینکه جهت تسهیل در روند نصب کنتور و کمک به بهره‌برداران، طی تفاهم‌نامه شرکت‌ آب منطقه‌ای همدان و بانک مهر ایران، تسهیلات قرض‌الحسنه با بهره ۴ درصد در اختیار کشاورزان قرار داده می‌شود، اظهار کرد: فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی از جمله اقدامات مؤثر در موضوع مدیریت توأمان آب و برق است که باید از طریق تبلیغات، این مهم به مردم شناسانده و همکاری آن‌ها را در این بخش فراهم کرد.

ارسال دیدگاه شما